Vedtægter for Renault Veteranerne

 

VEDTÆGTER FOR RENAULT VETERANERNE

§1. Navn og adresse

Klubbens navn er Renault Veteranerne. Klubbens adresse er den til enhver tid siddende formands adresse.

§2. Formål

Klubbens formål er at skabe og vedligeholde en kammeratlig og venskabelig kontakt mellem personer, der interesserer sig for, eller ejer Renault-modeller ældre end 35 år – regnet fra den enkelte type eller models introduktionsår.

§3. Medlemsblad

Klubben udgiver et medlemsblad. Bestyrelsen fastlægger retningslinjerne for udgivelsen.

§4. Medlemmer

Som medlem af klubben kan optages personer, som ejer eller interesserer sig for de i §2 nævnte Renault-modeller – og som vil arbejde for, at disse bevares i så god og original stand, som muligt.

Optagelse i klubben sker efter den fremgangsmåde, den til enhver tid siddende bestyrelse fastsætter. Bestyrelsen afgør om en ansøgning om optagelse kan efterkommes. Denne afgørelse er endelig.

Bestyrelsen kan udelukke et medlem, som ikke efterlever klubbens vedtægter, eller som på anden måde skader klubbens omdømme. Et udelukket medlem har krav på at få udelukkelsen begrundet.

§5. Årstræf

I tredje kvartal, fortrinsvis august måned, indbydes medlemmerne til årstræf af minimum én dags varighed.  Ved årstræffets arrangerede køreture, løb, konkurrencer, udstillinger o.l. kan kun de i §2 nævnte køretøjer deltage.

§6. Generalforsamling

Klubbens højeste myndighed er generalforsamlingen, som afholdes i forbindelse med årstræffet. Der indkaldes til årstræf og generalforsamling i medlemsblad og via mail/brev med mindst 30 dages varsel.

Generalforsamlingens dagsorden skal som et minimum indeholde følgende punkter: 
 
1. Valg af dirigent og referent
2. Formandens beretning
3. Fremlæggelse af revideret regnskab
4. Behandling af indkomne forslag
5. Valg af bestyrelsesmedlemmer samt revisor
6. Fastlæggelse af kontingent
7. Eventuelt

 Forslag til behandling under punkt 4 skal være bestyrelsen i hænde senest 30 dage inden generalforsamlingen.

Alle dokumenter til generalforsamlingen fremsendes til medlemmerne som mail senest 14 dage inden årstræffet.

Generalforsamlingens beslutninger træffes ved simpelt flertal, jævnfør dog §9 og §10. Hvert medlem har 1 stemme. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt. Kun medlemmer med betalt årskontingent har stemmeret.

§7. Bestyrelsen

Klubben ledes af en bestyrelse på 5 medlemmer, som vælges forskudt for en 2-årig periode, således at der på lige år vælges 3 personer til bestyrelsen og på ulige årstal vælges 2 personer til bestyrelsen.

Bestyrelsen konstituerer sig med formand, kasserer og sekretær.

Når den nye bestyrelse konstituerer sig, vælges en eller flere træfansvarlige, så der altid er en træfansvarlig for de kommende to årstræf. Det er ikke nødvendigvis den samme person begge år, den træfansvarlige kan sideløbende have en anden rolle i bestyrelsen.

Bestyrelse suppleant vælges hvert år og kan genvælges

Revisor og revisor suppleant vælges hvert år og kan genvælges.

Bestyrelsen afholder møder efter behov. Disse kan ud over egentlige møder, hvor bestyrelsesmedlemmerne er fysisk til stede, også have form af net-møder, telefonmøder eller aftaler.

Bestyrelsen arbejder i overensstemmelse med forretningsorden godkendt af den samlede bestyrelse.

Overgangsordning foreslås så der på årets generalforsamling 2023 vælges 5 medlemmer til bestyrelsen - dog de 3 for en 2-årig periode og de 2 for en 1-årig periode (herefter slette dette i 2024)

§ 7.1 Tegningsret

Foreningen tegnes af bestyrelsen i forening. Kasserer har fuldmagt til at disponere i forhold til bank- og betalingstjenester. Nærmere rammer for tegningsret og fuldmagter findes i klubbens forretningsorden.

§8. Regnskab og kontingent

Klubbens regnskabsår er 1. maj til 30. april. Det reviderede regnskab udsendes til medlemmerne sammen med årstræf-dokumenterne senest 14 dage inden årstræffet, jf. vedtægtens § 6.

Medlemsåret følger kalenderåret. Kontingentet fastlægges på den årlige generalforsamling for et år ad gangen. Kontingentrestance over 3 måneder kan medføre, at medlemskabet slettes.

§9. Vedtægtsændringer

Forslag om ændring af klubbens vedtægter skal fremgå af generalforsamlingens dagsorden. Til vedtagelse af sådanne forslag kræves, at 2/3 af de fremmødte medlemmer stemmer for forslaget.

§10. Opløsning af klubben

Forslag om opløsning af klubben skal behandles på 2 til dette formål indkaldte generalforsamlinger, der skal afholdes med mindst 30 dages mellemrum. Til vedtagelse af forslaget kræves, at 2/3 af de fremmødte medlemmer ved begge generalforsamlinger stemmer for forslaget.

Ved klubbens opløsning overdrages dens aktiver til Dansk Veteranbil Klub.
 

Således vedtaget på den stiftende generalforsamling i Klampenborg den 2. juli 1989. Med senere ændringer vedtaget på generalforsamlingen d. 26. august 2000 med ændringer på generalforsamlingerne i 2010, 2011, 2012, 2017, 2018, 2021og 2023